Telegraaf Media Groep (TMG) heeft vorig jaar ondanks stevige bezuinigingen verlies geleden. De inkomsten uit advertenties gingen opnieuw hard omlaag, waardoor de opbrengsten bij nagenoeg alle onderdelen afnamen. In 2015 moeten de kosten verder omlaag, zo liet het bedrijf woensdag nogmaals weten.

TMG haalde vorig jaar een omzet van 514,9 miljoen euro. Dat was 5 procent lager dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat verslechterde van een min van circa 10 miljoen euro in 2013, naar een verlies van ruim 31 miljoen euro vorig jaar. Onder de streep zorgde dit voor een nettoverlies van 38 miljoen euro.

Het moederbedrijf van dagblad De Telegraaf en Sky Radio waarschuwde eind vorig jaar al voor een verlies. TMG kondigde daarbij aan dat het bedrijf dit jaar verder wordt afgeslankt. Dat gaat ten koste van werkgelegenheid, maar concrete plannen op dit vlak werden woensdag nog niet gemeld.

Dalende reclame-opbrengsten

TMG verdiende vorig jaar 15 procent minder aan advertenties dan in 2013. Daarmee was die krimp ongeveer even groot als een jaar eerder en het bedrijf heeft nog geen zicht op verbetering. In de eerste twee maanden van 2015 was het beeld in ieder geval nog vergelijkbaar met dat van vorig jaar, zei financieel directeur Leo Epskamp in een toelichting.

Het bedrijf kampt niet alleen met dalende reclame-opbrengsten, maar ziet ook de inkomsten uit de losse verkoop van kranten steeds verder dalen. Daarnaast namen de inkomsten uit digitale activiteiten vorig jaar af, onder meer door de sluiting van de webshop van De Telegraaf.

Reorganisatieplannen

Het verlies liep verder op door een afschrijving van 41 miljoen euro op Sky Radio Group, waar ook Radio Veronica bij hoort. TMG verwacht dat de kasstromen van de radio de komende jaren structureel lager zijn dan eerder gedacht, onder meer door toenemende concurrentie.

Topman Geert-Jan van der Snoek verwacht zijn reorganisatieplannen voor de zomer te kunnen presenteren. Die moeten er volgens hem voor zorgen dat TMG beter aansluit bij de continue nieuwsbehoefte van de consument. Daarvoor moeten de diverse onderdelen van het bedrijf beter gaan samenwerken en moet het bedrijf efficiënter worden. Dit leidt uiteindelijk tot een ,,smaller kernbedrijf'', aldus de vorig jaar aangetreden bestuursvoorzitter.

Bij TMG verdwenen vorig jaar 200 banen, waardoor het bedrijf nog 2259 arbeidsplaatsen telt. Hoeveel banen er dit jaar worden geschrapt kon Van der Snoek desgevraagd nog niet aangeven.

Vanwege het nettoverlies ziet TMG af van de uitkering van dividend over 2014.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl